December 1, 2013

កំណើន​នគរូបនីយកម្ម​និង​ការ​ប្រឈម​នា​អនាគត

131129_02
កំណើន​នគរូប​នីយ​កម្ម ហេដ្ឋារចនា​សម្ព័ន្ធ​ក្នុង​រាជធានី​​តម្រូវ​ឲ្យ​ការ​គ្រប​់គ្រង​​​​​មានប្រ​សិទ្ធ​ភាព​​​។ រូប ហុង មិនា​
បច្ចុប្បន្ន​នេះ​តំបន់​ទីក្រុង​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​បង្កើត​ឲ្យ​មាន​ផល​ទុន​ក្នុង​ស្រុក​សរុប (GDP) ចំនួន ៥០ ភាគរយ និង​ជា​ទី​កន្លែង​រស់​នៅ​សម្រាប់​ប្រជាជន​ជាង ២០ ភាគរយ​ក្នុង​ចំណោម​ប្រជាជន​សរុប​ប្រមាណ ១៥ លាន​នាក់។
នៅ​ត្រឹម​ឆ្នាំ ២០៣០ ចំនួន​ប្រជាជន​ក្នុង​ទីក្រុង​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា ត្រូវ​បាន​រំពឹង​ថា នឹង​កើន​ទ្វេ​ដង ខណៈ​ចំណែក​នៃ​សេដ្ឋកិច្ច​ជាតិ​ដែល​កើត​ចេញ​ពី​ទីក្រុង ត្រូវ​បាន​ប៉ាន់​ប្រមាណ​ថា នឹង​កើន​ឡើង​ដល់ ៧០ ភាគរយ។
រាជធានី​ភ្នំពេញ ដែល​ជា​ទីក្រុង​មួយ​មាន​ប្រជាជន​ចំនួន ១,៥ លាន​នាក់​និង​ទីក្រុង​ធំៗ​ដទៃ​ទៀត នឹង​ជួប​ប្រទះ​ការ​បន្លាស់​ទី និង​កំណើន​ប្រជាជន​យ៉ាង​លឿន​ដោយ​សារ​ប្រជាជន​ទាំង​នេះ​ព្យាយាម​ស្វែង​រក​ជីវិត​ប្រសើរ​ជាង​មុន។
កំណើន​នគរូបនីយកម្ម​នេះ​នឹង​នាំ​មក​ជាមួយ​នូវ​ផល​វិបាក​មួយ​ចំនួន​ទាំង វិជ្ជមាន​និង​អវិជ្ជមាន ដែល​ជះ​ឥទ្ធិពល​ទៅ​លើ​ការ​អភិវឌ្ឍ​សេដ្ឋកិច្ច​និង​សង្គម។
ប្រសិន​បើ​ត្រូវ​បាន​គ្រប់​គ្រង​ត្រឹម​ត្រូវ កំណើន​នគរូបនីយកម្ម​នឹង​លើក​កម្ពស់​អត្ថ​ប្រយោជន៍​សេដ្ឋកិច្ច ដោយ​សារ​កម្លាំង​ជំរុញ​ពី​ផលិត​ភាព​កើន​ឡើង​ទីផ្សារ​ការងារ​និង​លទ្ធភាព​ទីផ្សារ​ធំ​ជាង​មុន។
ក្រៅ​ពី​ការ​ផ្តល់​ជា​កន្លែង​រស់​នៅ​ដល់​ប្រជាជន​និង​យុវវ័យ​ដែល​កំពុង​រក​ការងារ​ធ្វើ​ទីក្រុង​អាច​ក្លាយ​ជា​មជ្ឈមណ្ឌល​ពាណិជ្ជកម្ម ឧស្សាហកម្ម ការ​ដឹក​ជញ្ជូន និង​កន្លែង​សម្រាប់​ភ្ញៀវ​ទេសចរ​ដែល​កំពុង​កើន​ឡើង។
ជា​ពិសេស​ខណៈ​ការ​ធ្វើ​ពាណិជ្ជកម្ម​កសិកម្ម កំពុង​ចាប់​បង្កើត​ការ​ផ្សារ​ភ្ជាប់​រវាង​ទីក្រុង​និង​ជនបទ វា​នឹង​ផ្តល់​កាតាលីករ សម្រាប់​ឲ្យ​មាន​កំណើន​ប្រាក់​ចំណូល​សម្រាប់​ប្រជាជន​ជនបទ​និង ទីក្រុង។
សកម្មភាព​ផ្សារ​ភ្ជាប់​រវាង​សហគមន៍​ជនបទ​និង មជ្ឈមណ្ឌល​ទីក្រុង​តាម​ច្រក​របៀង​សេដ្ឋកិច្ច​នឹង​កើន​ឡើង​ហើយ​សហគមន៍​ជនបទ​នឹង​ទទួល​បាន​អត្ថ​ប្រយោជន៍​ពី​លទ្ធភាព​ទីផ្សារ​ប្រសើរ​ឡើង​និង​សេវា​សង្គម​ប្រសើរ​ជាង​មុន។ ហេដ្ឋា​រចនា​សម្ព័ន្ធ​ទីក្រុង​ដូចជា ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​និង​សេវា​ប្រើ​ប្រាស់​មូលដ្ឋាន​នឹង​ជួប​ការ​លំបាក​ជាមួយ​នឹង​សម្ពាធ​នៃ​អ្នក​ប្រើ​ប្រាស់​ច្រើន​ជាង​មុន​ប្រសិន​បើ​មិន​មាន​ការ​វិនិយោគ​ច្រើន​ជាង​មុន​ដើម្បី​ពង្រីក​សេវា​ទាំង​អស់​នេះ។
ខណៈ​ប្រទេស​នេះ​ឈាន​ទៅ​រក​ឋានៈ​ជា​ប្រទេស​មាន​ប្រាក់​ចំណូល មធ្យម ចំនួន​ប្រជាជន​និង​សហគ្រាស​កើន​ឡើង​នឹង​បោះ​ទីតាំង​នៅ​ក្នុង​មជ្ឈមណ្ឌល ទីក្រុង ហើយ​នឹង​អម​ទៅ​ដល់​កំណើន​សកម្មភាព​សេដ្ឋកិច្ច​និង​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ។
ជា​ឧទាហរណ៍ៈ កំណើន​យានយន្ត​ក្នុង​រាជធានី​ភ្នំពេញ ត្រូវ​បាន​ព្យាករ​ថា​នឹង​កើន​ឡើង​ខ្លាំង​ដល់ ៣៧ ភាគរយ​នៅ​ត្រឹម​ឆ្នាំ ២០៣០ ដែល​កើន​ឡើង​ពី​ចំនួន ១៨ ភាគរយ ក្នុង​ឆ្នាំ ២០១២។ ល្បឿន​បើក​បរ​ក្នុង​រាជធានី​បច្ចុប្បន្ន​គឺ​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម ១៥‑២០ គីឡូម៉ែត្រ​ក្នុង​មួយ​ម៉ោង​រួច​ទៅ​ហើយ​ក្នុង​អំឡុង​ម៉ោង​ធ្វើ​ចរាចរណ៍​ច្រើន។
ប្រសិន​បើ​មិន​មាន​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​សាធារណៈ​ល្អ លឿន​និង​ឆ្លើយ​តប ទំហំ​ចរាចរណ៍​នឹង​លើស​សមត្ថភាព​ផ្លូវ​ក្នុង​កម្រិត​ធ្ងន់​ធ្ងរ​ហើយ​ល្បឿន​ចរាចរណ៍​យានយន្ត​នឹង​កាន់​តែ​យឺត​ខ្លាំង​ជាង​មុន។
ការ​ធានា​ការ​ផ្គត់ផ្គង់​ទឹក​គ្រប់​គ្រាន់​គឺ​សំខាន់​ណាស់​ជា​ពិសេស​សម្រាប់​នៅ​ទីក្រុង​តូចៗ​និង​បន្ទាប់​បន្សំ ដែល​ការ​ខ្វះ​ខាត​ទឹក​កំពុង​ដាក់​កំហិត​ទៅ​លើ​ផលិតភាព​ប្រសិទ្ធភាព​សេដ្ឋកិច្ច និង​និរន្តរភាព​នៃ​ការ​អភិវឌ្ឍ​និង​បរិស្ថាន។
ដូចគ្នា​ដែរ ការ​ផ្គត់​ផ្គង់​ថាមពល​នៅ​ក្នុង​ទីក្រុង គឺ​មាន​តម្លៃ​ថ្លៃ​ជ្រុល និង​មិន​អាច​ជឿ​ជាក់​បាន ហេតុ​ដូច្នេះ​វា​ដាក់​កំហិត​ទៅ​លើ​ការ​វិនិយោគ​ក្នុង​ស្រុក​និង​បរទេស។
ការ​បន្លាស់​ទី​ខ្លាំង​ជាង​មុន​មក​រស់​នៅ​ក្នុង​ទីក្រុង​ព្រម​ជាមួយ​នឹង​កំណើន​នៃ​ការ​វិនិយោគ បង្កើត​ឲ្យ​មាន​តម្រូវ​ការ​ដី​ច្រើន​ជាង​មុន និង​ធ្វើ​ឲ្យ​តម្លៃ​ដី​កើន​ឡើង។ ការ​ខ្វះ​ខាត​ផ្ទះ​សម្បែង ជា​ពិសេស​សម្រាប់​ប្រជាជន​ក្រីក្រ​ក្នុង​ទីក្រុង​នឹង​បណ្តាល​ឲ្យ​មាន​ការ​រស់នៅ​បែប​សំណង់​អនាធិបតេយ្យ​និង​គម្លាត​ខ្លាំង​ឡើង​រវាង​អ្នក​មាន​និង អ្នក​ក្រ។
ការ​មិន​មាន​យន្តការ​ដាក់​កំហិត និង​គ្រប់​គ្រង​កាកសំណល់​តាម​ផ្ទះ និង​កាក​សំណល់​ឧស្សាហកម្ម​នឹង​ធ្វើ​ឲ្យ​ប៉ះ​ពាល់​ដល់​បរិស្ថាន និង​សុខភាព។
ការ​ប្រែ​ប្រួល​អាកាសធាតុ​ក៏​ប៉ះពាល់​ដល់​ទីក្រុង​ផង​ដែរ ដូចជា​ទឹក​ជន់​ខ្លាំង​ជាង​មុន និង​ផល​ប៉ះពាល់​បរិស្ថាន​ដទៃៗ​ទៀត​ផង។
បើ​ទោះ​បី​ជា​អ្នក​បង្កើត​គោល​នយោបាយ​កំពុង​ធ្វើការ​កែលម្អ​ពី​វិស័យ​មួយ​ទៅ​វិស័យ​មួយ ការ​គ្រប់​គ្រង​ដំណើរការ​នគរូបនីយកម្ម​ត្រឹម​ត្រូវ ក្នុង​រយៈ​កាល​ប្រាំ​ឆ្នាំ​ខាង​មុខ​ទៀត​មាន​ឥទ្ធិពល​យ៉ាង​ខ្លាំង​ទៅ​លើ​ការ​អភិវឌ្ឍ​និង​កំណើន​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា។
បទ​ពិសោធ​ពី​ប្រទេស​ជិត ខាង​បង្ហាញ​ថា ចំណាត់​ការ​យឺត​យាវ​ក្នុង​ការ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ទីក្រុង​នឹង​នាំ​ឲ្យ​មាន​ការ​ខាត​បង់​សេដ្ឋកិច្ច និង​សង្គម​យ៉ាង​ធំ។
ហេតុ​ដូច្នេះ សំណួរ​ចម្បង គឺថា តើ​ត្រូវ​ធ្វើ​ដូចម្តេច​ដើម្បី​ឲ្យ​កំណើន​នគរូបនីយកម្ម​ផ្តល់​អត្ថ​ប្រយោជន៍​សម្រាប់​ការ​អភិវឌ្ឍ​សេដ្ឋកិច្ច​សង្គម។
យុទ្ធសាស្រ្ត ទីក្រុង ត្រូវ​តែ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ការ​អភិវឌ្ឍ​ទីក្រុង​ទាំង​មូល​ដោយ​ផ្សារ​ភ្ជាប់​សហគមន៍​ទីក្រុង និង​សហគមន៍​ជនបទ និង​លើក​កម្ពស់​សមត្ថភាព​ប្រកួត​ប្រជែង​ការ​អភិវឌ្ឍ​ឲ្យ​មាន​លក្ខណៈ​រួម​បញ្ចូល និង​និរន្តរភាព​កំណើន។
ដើម្បី​ផ្លាស់​ប្តូរ​ប្រទេស​នេះ​ពី​សេដ្ឋកិច្ច​ជនបទ​ភាគ​ច្រើន​មក​ជា សេដ្ឋកិច្ច​ទីក្រុង​ភាគ​ច្រើន ការ​ធ្វើ​ផែនការ​ទីក្រុង​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​សមាហរណកម្ម និង​ការ​គ្រប់​គ្រង​ប្រសើរ​ជាង​មុន​ទៅ​លើ​ហេដ្ឋា​រចនា​សម្ព័ន្ធ ទីក្រុង និង​ការ​ប្រើ​ប្រាស់​ដី​គឺជា​ការ​តម្រូវ​ឲ្យ​មាន។
ដើម្បី​ធានា​ការ​ផ្តល់​សេវា​ទីក្រុង​ដែល​ល្អ អ្នក​គ្រប់​គ្រង​ទីក្រុង​ត្រូវ​តែ​ពិចារណា​ទៅ​លើ​បញ្ហា​ការ​ប្រមូល​សំរាម​ការ​ផ្គត់​ផ្គង់​ទឹក​និង​សេវា​មូលដ្ឋាន​ដទៃៗ​ទៀត​។ និរន្តរភាព​នៃ​ការ​ផ្តល់​សេវា​បែប​នេះ​គឺ​ពឹង​ផ្អែក​ខ្លាំង​ទៅ​លើ​ការ​គ្រប់​គ្រង​ត្រឹម​ត្រូវ។
អាជ្ញាធរ​ក្រុង​ត្រូវ​កសាង​សមត្ថភាព​បច្ចេកទេស និង​អំណាច​អនុវត្ត​ដើម្បី​ធ្វើ​ផែនការ និង​គ្រប់​គ្រង​ប្រសើរ​ជាង​មុន​ទៅ​លើ​បញ្ហា​ទីក្រុង​រួម​ទាំង​ការ​ផ្តល់ និង​ការ​ថែរក្សា​ហេដ្ឋា​រចនា​សម្ព័ន្ធ​ចាំបាច់។ ឆន្ទៈ​នេះ​ចាំ​បាច់​ត្រូវ​គាំទ្រ​ដោយ​អភិបាលកិច្ច​ទីក្រុង ដែល​មាន​ប្រសិទ្ធភាព។
ការ​ផ្តល់​ហិរញ្ញវត្ថុ​គ្រប់​គ្រាន់​គឺ​សំខាន់ ដើម្បី​ពង្រីក​ហេដ្ឋា​រចនា​សម្ព័ន្ធ សេវា​មូលដ្ឋាន និង​ការ​គ្រប់​គ្រង​បរិស្ថាន។ ភាព​ជា​ដៃ​គូ​សាធារណៈ ឯកជន មាន​សក្តានុពល​ខ្លាំង​លើ​វិស័យ​ទាំង​នេះ។
ក្នុង​រាជធានី​ភ្នំពេញ ការ​ប្រមូល​កាកសំណល់ និង​ការ​ប្រព្រឹត្តកម្ម​កាកសំណល់​ត្រូវ​បាន​គ្រប់​គ្រង​រួច​ហើយ​ដោយ ក្រុមហ៊ុន​ឯកជន ហើយ​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​សាធារណៈ​នឹង​ត្រូវ​ប្រគល់​ទៅ​ឲ្យ​ក្រុមហ៊ុន​ឯកជន នា​ពេល​ឆាប់ៗ​នេះ។
ការងារ​ជាច្រើន​ត្រូវ​តម្រូវ​ឲ្យ​មាន​ដើម្បី​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ទីក្រុង​ដូចជា ប្រព័ន្ធ​ដឹក​ជញ្ជូន​សាធារណៈ គួរ​តែ​ត្រូវ​ដាក់​ឲ្យ​មាន (បន្ទាន់ នៅ​ភ្នំពេញ) លទ្ធភាព​ទទួល​បាន​ទឹក​ស្អាត និង​អនាម័យ​ក្នុង​ទីក្រុង គួរ​តែ​បង្កើន​ល្បឿន​ឲ្យ​បាន​លឿន និង​បញ្ហា​ទឹក​លិច​តាម​ដង​ផ្លូវ​ត្រូវ​តែ​ដោះស្រាយ។
ជាង​នេះ​ទៀត ការ​កែលម្អ​ការ​ផ្គត់​ផ្គង់​ថាមពល​ដែល​អាច​ឲ្យ​ជឿ​ជាក់​បាន​ការ​ប្រមូល​កាកសំណល់​រឹង និង​ការ​គ្រប់​គ្រង​បរិស្ថាន​រួម​ជាមួយ​នឹង​សមត្ថភាព​ធ្វើ​ផែនការ​និង អនុវត្ត​កម្មវិធី​វិនិយោគ​សាធារណៈ គឺ​ត្រូវ​ការ​ឲ្យ​មាន​ជា​បន្ទាន់​ដើម្បី​ធានា​នូវ​ការ​អភិវឌ្ឍ​ទីក្រុង​ដែល មាន​លក្ខណៈ​និរន្តរភាព។
នៅ​ក្នុង​យុទ្ធសាស្រ្ត​របស់​រដ្ឋាភិបាល ដែល​ទើប​ប្រកាស​ថ្មីៗ​សម្រាប់ ៥ ឆ្នាំ​ខាង​មុខ យុទ្ធសាស្រ្ត​ចតុកោណ​ដំណាក់កាល ៣ ការ​អភិវឌ្ឍ​ទីក្រុង​ត្រូវ​បាន​ទទួល​ស្គាល់​ថា ជា​អាទិភាព។
ធនាគារ​អភិវឌ្ឍន៍​អាស៊ី និង​ទីភ្នាក់ងារ​សហ​ប្រតិបត្តិការ​អន្តរជាតិ​របស់ ជប៉ុន (JICA) គឺ​សកម្ម​ក្នុង​ការ​ជួយ​រដ្ឋាភិបាល​ក្នុង​វិស័យ​អភិវឌ្ឍន៍​ទីក្រុង​និង​ឈរ​ត្រៀម​ខ្លួន ដើម្បី​ជួយ​ឲ្យ​ការ​អភិវឌ្ឍ​ទីក្រុង​មាន​និរន្តរភាព៕ PS
ដោយ Eric Sidgwick is ADB Country Director for Cambodia and Hiroshi Izaki is JICA Chief Representative for Cambodia.



0 comments :

Post a Comment